fredag 12 juli 2013

The Farnsworth House av Mies van der Rohe

Arkitektur är ett stort intresse hos mig. Jag älskar att läsa om arkitektur, allt ifrån hur byggnaden är konstruerad, tanken bakom huset och om arkitekten själv. I denna kategori tänkte jag visa några av mina absoluta favoriter - klassikerna.

 
Det första huset jag vill visa är det så kallade "Farnsworth House". Denna privatbostad byggdes mellan 1945 och 1951 åt dr. Edith Farnsworth, därav namnet.  Huset ligger i Plano, Illinois, USA.
 
 


Huset har en relativt enkelt utryck med synliga stålbjälkar och genomgående minimalistisk arkitektur. 

 

 


Trots att huset ritades på 40-50talet så känns det fortfarande aktuellt. Mycket av det som efterfrågas  idag, som till exempel en avslappnad relation mellan ute och inne samt känsla av rymd, återfinns i detta hus.

 

Lägg märke till dess upphöjning från marken, detta gör att huset ser nättare ut samt ger minimal påverkan på miljön.
 


 

Huset ligger i nära anslutning till Fox River som har svämmats över vid flera tillfällen. Mies van der Rohe hade detta i åtanke när han ritade huset, huset står på pålar samt är placerat på en av tomtens upphöjningar. Trots detta har huset översvämmats vid flera tillfällen, senast 2008.

 

Arkitekten Mies van der Rohe är även känd för sina möbler som till exempel Barcelona Chair.
Bild 1, 2-10, 11
Källa Arch Daily.